Swappable motorcycle battery standard grows to 21 members

Swappable Battery Motorcycle Consortium grows to 21 members for standardized batteries cc @tomroyer

D’après le dernier communiqué du SBMC (Swappable Battery Motorcycle Consortium), en date du 28 novembre, ils ont décidé de s’orienter vers des batteries de 48V et 2Kwh de capacité. Ces batteries pèsent 12 kg et peuvent être manipulées sans habilitation électrique. Pour plus de capacité, ces batteries peuvent être montées en parallèle: https://www.sb-mc.net/news
Extrait:
Battery swapping across brands made possible
"Light vehicles are especially suitable for compact and low-voltage batteries.
Nowadays, most scooters and motorcycles used for daily commuting are within the so-called 50cc and 125cc category and have a performance ranging to a maximum of 11 kW.
SBMC will emphasize a reference battery which will bear an energy mark up to 2 kWh, enabling a relative low weight per battery pack – below 12 kg and relative handling dimensions.
With a 48 Volt solution, these batteries are easy to handle and are classified as low-voltage equipment (voltage class A limits) in terms of European regulation. This makes it safe and user-friendly for riders to swap, store and recharge.
The objective of SBMC is ensuring that batteries can be exchanged among different brands and types. Thus, swapping stations will be one of the key focus areas of the initiative. To make it safe and convenient for users, electrical, mechanical and safety requirements are addressed too and will be in line with existing and upcoming European and International Regulations.

Standardization in progress
SBMC concentrates on items such as geometry, mechanical fixing, connectors, and is finalizing the identification of the last relevant items, as key parameters towards interoperability through standardization. "

48V et 2KWH semble être un bon standard, espérons que ce consortium débouche sur une batterie standardisée produite en grande série et à faible cout. Le coté « swappable » n’est pas utilisable en milieu rurale, il faut que les batteries puissent être rechargées à la maison. J’ai bien peur que ces batteries ne soient jamais disponible à la vente, et uniquement pour des gestionnaires de station de recharge sous franchise. On verra, mais si un standard se développe alors des éléments communs seront disponibles (connecteur, boitier, protocole de communications etc…) que l’on pourra peut-être réutiliser. (édité le 23-03-2023 pour correction)

3 « J'aime »