The elephant in the room

There will be a huge need of Lobbying to get subventions for our vehicles and/or avoid measures favorizing individual cars (candidates who promise to secure low fuel prices are driving me crazy, like EV subventions for buying Tesla or plug-in hybrid SUVs…) The mobility market is heavily influenced by subsidies, this is a major tool for change.

Another topic which will require some political action is the road network planning, at a local level (cities and intercommunal structures, like « Metropole Aix Marseille » which was represented at the last Gare Centrale).

1 « J'aime »

YESS cleraly, it is in scope,

Dans la suite de ce fil, je vous conseille vivement cet article de blog sur ce sujet essentiel de l’attention à porter à ces futurs potentiels clients !
=> https://xd.ademe.fr/blog/devez-vous-etre-sur-que-les-clients-savent-ce-qu-ils-veulent
cc @Business

1 « J'aime »

« plus une innovation semble lointaine (moins le marché semble avoir un problème à gérer), plus la récompense est grande si, contre toute attente, vous changez le marché ». Selon le positionnement dans le marché, les méthodes à utiliser changent ainsi que l’attention que vous devez porter à vos clients. Mais dans tous les cas, vous devez aller dès que possible « dans le marché » pour chercher à comprendre les besoins !

So the key is to test the market:

  • B2C, address first the early adopters, the « niche » market segments
  • B2B, incrementaly pilot leasing services and vehicle performance, learning from the feedback of the daily drivers

And the light vehicle has to be:

  • looking cool ( www.kinner-car.com or Andrea on Instagram )
  • not be completely enclosed (like a car), my friend visiting SPEZI last weekend, was telling me after test-driving the quadvelo, that he did not like being in a rolling box on a dry day, he would rather take his normal bike instead…
  • have to have the competitive advantage to adapt to cycling path and low speed road driving (having ideally two modes: normal ebike and speed-pedelec modes)
  • has to be able to take at least another adult ?
  • other strategic mandatory properties I am missing?

Katanga seem to be truly applying the « testing the markets » with their approach and in their latest newsletter: Newsletter April 2023 |

  • Increase the visibility by publishing more videos on the social media. Show in these videos how the PONY4 can serve different types of users. Indeed, the videos of the PONY4-Dog inspired lot of dog owners and we need now videos of different target users, for instance PONY4-Family to inspire young families.
    => PONY4 - Family fun - YouTube
  • Get the PONY4 in a broader dealer network specialized in recumbent or cargo bikes. It is important that people can test-ride the PONY4 as the positive riding experience often leads to a purchase.

Regarding lobbying and subsidies, check this: LEVA-EU on LinkedIn: #golightelectric

1 « J'aime »

Atelier 76 organisé le 12/10 de 9 à 10h par @benoitsanka et @guillaumedsa
Il sera dédié au sujet de l’Adéquation Produit/Marché ou product market Fit
Infos générales sur Atelier XD 76 — Communauté de la Fabrique des Mobilités
Il y a un questionnaire à remplir avant la réunion : Questionnaire Adéquation Produit Marché XD

2 « J'aime »

Make it functional, make it fun & enjoyable, make it confortable, make it engaging…
Make it unique, make it so to raise people curiosity, to make them smile :slight_smile:
Make it sustainable, make it affordable?

Bonus: the upper target product (micro-car):

Just discovered this topic.

In my humble opinion you miss the point: the reason of the systematic failure of alternative vehicles in the past is because the car is the best vehicle in a capitalist system: it costs a lot and then force people/slaves to work a lot to afford it, it is close to a single usage vehicle (very fragile, hard and expensive to repair, etc.) and then costs even more, it is bad for health (which is good to make money), inefficient, and empowers sad instincts like lazyness, domination, individualism and power, etc.

Hence if we want to replace it effectively we should probably:

  • stop to use the words « product » and « market », especially « analysis » and « competition »
  • address the real future users and care only about the opinion of the people who are already more or less independent and free from the current system. You do not ask slaves if you want to learn about freedom do you?
  • if possible try ourselves to change our lives and then address our new needs
  • etc.

Specialized in system engineering and after years of thinking about the current one, I am convinced that global warming is only the tip of the iceberg of failure of capitalism. Hence it seems to make no sense to try to address its issues using its core concepts (« free » maket and invisible hand to be mentioned first. Note: this is an Einstein quote that seems perfectly reasonable and can then be considered true).

To summarize: we cannot make a better product than the car in a capitalist system because the car will always be THE BEST transportation product in capitalism. Hence, and if steve jobs ever said anything meaningful, the future sutainable life vehicles can only be imagined if we think out of the capitalism box !

4 « J'aime »

Je confirme, il sera composé de la sorte :

  • environ 30min d’exemples concrets dans la continuité du dernier atelier product-market-fit, avec un rappel de ce dernier.
  • 30min / 1h30 selon la demande pour du coaching personnalisé en live sur les thématiques de product-market-fit pour chaque porteur de projet VI volontaire.

Même s’il n’est pas obligatoire de remplir le questionnaire avant la réunion, c’est bien mieux pour que j’adapte ma présentation et gagner du temps dans le coaching personnalisé. Merci à vous, à jeudi 12 !

1 « J'aime »

I had similar questions by mail, about the difficulty of launching projects for good in the current capitalist and liberal system. Here is my answer to that kind of questions. Tell me if you need an english translation. By the way, we can discuss it in my next workshop Thursday 12th, I hope to see you !

  • Bien sûr, la forme de capitalisme actuelle et récente n’est pas la plus adaptée à des projets à impact à moyen et long terme, dû au manque de direction d’une supposée main invisible.
  • Une bonne partie des marxistes modernes (Aglietta par exemple) pensent que la capitalisme est un phénix qui renaît de ses cendres sous une nouvelle forme mieux adaptée à son époque. Il n’est pas interdit de penser que l’on se dirige vers une nouvelle forme de capitalisme mieux dirigé vers l’intérêt général (exemples : loi PACTE et les travaux d’Armand Hatchuel sur le sujet ; plus grande attention des investisseurs sur la rétention depuis quelques mois, qui entraîne des modèles poussant beaucoup moins à l’obsolescence).
  • Les innovations récentes ont dû jouer le jeu du marché ; ceux s’y refusant ont souvent échoué ou connu un succès très mitigé par rapport aux attentes (exemple donné lors de mon dernier atelier avec la technologie SixthSense).
  • Par ailleurs, le marché des innovations suit des règles différentes des autres, reposant sur les réactions attendues du cerveau humain face au changement ; il est très difficile d’aller contre le cerveau humain (idem, même exemple + cf mon dernier atelier et le prochain du 12).
  • Attendre la fin du capitalisme ou du libre-marché est un discours qui n’a pas d’autre conséquence que l’inaction et l’arrêt malheureux de projets porteurs de sens.

Bref, je comprends votre volonté à tous d’aller vers un modèle économique plus vertueux, c’est également la mienne, mais n’attendez pas que le monde change pour aller au bout de projets qui pourraient justement contribuer à le changer ! Ne voyez pas les faiblesses du modèle économique actuel comme un prétexte contre la concrétisation de vos projets géniaux ; voyez cela plutôt comme une opportunité de participer à un changement de modèle plus vertueux !

On pourra aborder le sujet lors de mon prochain atelier le 12 si vous le désirez.
Excellente soirée à tous !

This paper presents some empirical evidence on the psycho-social benefits people seem to derive from their cars based on in-depth interviews with a sample of car owners and non-car owners in the West of Scotland. We suggest that psycho-social benefits of protection, autonomy and prestige may help to explain people’s attachment to cars and also why studies have found consistently that car owners are healthier than non-car owners. In our study cars were seen to provide protection from undesirable people events, and a comfortable cocoon (but not as providing protection against accidents). Cars provided autonomy because car use was seen as being more convenient, reliable and providing access to more destinations than public transport. Cars were seen to confer prestige and other socially desirable attributes such as competence, skill and masculinity. We think that it is important for policy makers to consider how to make public transport more attractive by increasing its potential to provide similar sorts of benefits, and to do so by targetting the different needs of various population groups.
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1361920901000153#preview-section-snippets

2 « J'aime »

Bonjour à tous,

J’organise l’Atelier XD 88 le Jeudi 1er Février à 9h qui sera encore dédié au sujet marché et adéquation produit-marché.

Nous continuerons à travailler sur l’adéquation produit-marché : qui pourraient être vos premiers clients ? ; quelles caractéristiques auront-ils en commun ? ; en quoi constituent-ils une niche ?

Aussi, nous aborderons des sujets comme les services connexes associés à votre produit, le lien entre caractéristiques techniques d’un produit et la décision d’achat ou encore le lien entre financement et premières ventes.

Bien évidemment, plus il y aura de l’interaction, mieux ça sera.
Enfin, il y aura de la place pour du coaching personnalisé en live pour ceux qui le désirent. L’atelier est prévu de 9h à 10h, mais il peut déborder jusqu’à 11h, voire plus, s’il y a de la demande.
Enfin, n’hésitez pas à m’envoyer un mail si vous avez des questions ou remarques particulières pour cet atelier.

Bien à vous,
Passez une belle journée,
Guillaume De Sousa

1 « J'aime »

Bonjour à tous,

J’organise l’Atelier 95 le Jeudi 28 Mars à 9h qui sera encore dédié au sujet marché et adéquation produit-marché.

Nous continuerons à travailler sur l’adéquation produit-marché : qui pourraient être vos premiers clients ? ; quelles caractéristiques auront-ils en commun ? ; en quoi constituent-ils une niche ?

Bien évidemment, plus il y aura de l’interaction, mieux ça sera.
L’atelier est prévu de 9h à 10h, mais il peut déborder jusqu’à 11h, voire plus, s’il y a de la demande.
Enfin, n’hésitez pas à m’envoyer un mail si vous avez des questions ou remarques particulières pour cet atelier.

Bien à vous,
Passez une belle journée,
Guillaume De Sousa

2 « J'aime »